Kunde
Tek3D (Internprosjekt)

Leveranse
Spill

Metodikk
Benyttet vår eksisterende modell av Hammerfest (Digital tvilling) og utviklet et spill

Kategori
Digital tvilling, Spill

Tidslinje
2020

Lokasjon
Hammerfest, Finnmark, Norge

Hammerfest Flyspill

Vi skulle egentlig ha stand på Arctic Operations 2020. Dessverre ble konferansen kansellert på grunn av Covid-19.

Vi hadde forberedt et spill til anledningen, der målet er å komme seg til fjellet Tyven i Hammerfest på kortest mulig tid. Dette gjøres ved å fly igjennom ringer som er plassert i luften over Hammerfest. 

Når du kommer fram til Tyven får du en poeng basert på hvor mange ringer du har truffet og tiden som gjenstår.

Video

Behind the scenes

Unreal Engine 4

Spillet er laget i program som heter ‘Unreal Engine 4’ (UE4) produsert av selskapet ‘Epic Games’. på grunn av at UE4 er en spillmotor, fungerer den utmerket til formål der store scener skal realiseres i sanntid. Dette er verktøyet vi bruker når vi skal visualisere store områder med terreng i sanntid, UE4 har vært under aktiv utvikling siden 1995.

Visuell programmering

En av de store fordelene med UE4 er at man kan velge å bruke ‘Blueprint’ som er visuell programmering istedenfor den mer tradisjonelle programmeringen som man må skrive. UE4 bruker C++ som programmeringsspråk som er objektbasert.

All logikken til Flyspillet er laget ved hjelp av Blueprint, i bildet under kan du se logikken som får flyet til å bevege seg i scenen.

Så enkelt som mulig

En runde i spillet varer i 3 minutter, det betyr at kontrollene må være så enkle at hvem som helst kan plukke opp spaken å teste ut spillet. 

Før runden starter vises kontrollene på skjermen slik at man enkelt får oversikt.

Visuell tilbakemelding

Når man spiller får man en kontinuerlig visuell tilbakemelding i form av hva som skjer med flyet og hva som vises på skjermen.

På bildet under kan vi se at

  • Spilleren har flydd igjennom 2 av 9 ringer.
  • Spilleren har 2 minutter og 36 sekunder igjen før tiden går ut.
  • Neste ring som flyet må treffe er gul.
  • Neste ring etter den gule er grønn, dimmet ned, slik at den ikke stjeler all oppmerksomhet, men hjelper til å vise hvordan vei spilleren kan følge.
  • Flyet drar mot venstre.
  • Flyet har en hastighet på 190 knop.
  • Gassen er presset helt inn.
  • Flyet er 241 meter over havet.